
Bekijk deze 4 korte video’s om zelf een webinar te organiseren met Microsoft Teams.
Een webinar plannen en beheren
Met Microsoft Teams kan je zelf heel eenvoudig webinars voor zowel interne als externe deelnemers organiseren.
Aangezien MS Teams ook via een gewone browser gebruikt kan worden, hoeven de deelnemers het programma niet op voorhand te installeren.
Als video/audio bron kan je zowel je webcam/camera gebruiken zoals in een live uitzending maar je kan ook een op voorhand opgenomen video uitzenden.
Dit is vooral handig wanneer je regelmatig dezelfde webinars/opleidingen geeft. Zo kan je, volledig of modulair, bepaalde fragmenten al op voorhand opnemen die je live uitzendt. Tijdens het live uitzenden heb je dan extra tijd om de eventuele vragen voor te breiden om ze dan live na de uitzending te beantwoorden.
In het algemeen moet je in MS Teams 4 rollen toekennen:
Beheerder (Organizer):
Een beheerder maakt de event aan en beheerst ook alle rechten die toegekend worden. Daarnaast nodigt de beheerder alle deelnemers uit.
Regisseur (Producer):
Beheerst en bepaalt wat de deelnemers te zien krijgen tijdens de webinar. Dit kan natuurlijk dezelfde persoon zijn als de beheerder. Wanneer er sprake is van meerdere sprekers of verschillende mediabronnen, is het aangeraden om dit aan een apart persoon over te laten.
Spreker (Presenter):
De persoon die voor de inhoud van de webinar presenteert.
Deelnemers (Attendees):
Zowel interne als externe personen komen hiervoor in aanmerking.
Bekijk onderstaande video’s om stap per stap aan de slag te gaan!
1- Het plannen en instellen van een webinar:
Open MS Teams en plan via de kalender een “nieuwe vergadering” in.
Let erop dat je daarna het type ervan verandert naar een “nieuwe livegebeurtenis “. Vul de nodige informatie in en ken de rollen toe zoals hierboven beschreven.
2- De rol van een regisseur en de mogelijkheden:
Het venster dat de regisseurs te zien krijgt bestaat voornamelijk uit 3 delen.
Links: contact die klaar staat in de wachtrij staat.
Rechst: hetgeen de deelnemers op dat moment te zien krijgen.
Onderaan: een overzicht van alle content.
3- Een vraag & antwoord ronde organiseren:
Via het chat venster rechts kunnen de deelnemers via tekst vragen stellen. Zowel de regisseur als de presentator kunnen die zichtbaar maken voor het publiek en beantwoorden.
4- Hoe kunnen de genodigden deelnemen?
Via de link van je webinar kunnen de deelnemers kiezen of ze via de browser MS Teams openen of die liever eerst downloaden en installeren. Met de browser versie heb je als deelnemer de mogelijkheid om in te loggen of anoniem deel te nemen.